تفاوت سنسور، ترنسدیوسر و ترنسمیتر فشار

تفاوت سنسور، ترنسدیوسر و ترنسمیتر فشار

 

سنسورهای فشار، ترنسدیوسرها و ترنسمیترها معمولاً در صنایع مختلف برای نظارت و اندازه‌گیری سطوح فشار در کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند. در حالی که ممکن است همه آنها هدفی مشابه داشته باشند، تفاوت های کلیدی بین این سه دستگاه وجود دارد.

اصطلاحات سنسور فشار، ترنسدیوسر فشار و ترنسمیتر فشار تا حدودی در دنیای صنعت به جای هم استفاده می شوند. سنسورهای فشار را می توان با سیگنال خروجی 4-20 میلی آمپر و ترنسدیوسر های فشار را با سیگنال میلی ولت توصیف کرد. هنگامی که جزئیات برای تعریف سیگنال خروجی و کاربرد مشخص باشد، می توان اصطلاح مناسب را انتخاب کرد. در اینجا یک دستورالعمل سریع در مورد شرایط و برخی از مزایا و محدودیت‌ها برای هر کدام آورده شده است.

 

سنسور فشار (PRESSURE SENSOR)

 

سنسور فشار وسیله ای است که فشار را اندازه گیری کرده و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. سنسورهای فشار معمولاً برای اندازه گیری فشار در یک سیستم یا ظرف و ارائه داده ها برای اهداف تجزیه و تحلیل یا کنترل استفاده می شوند. این سنسورها را می توان در طیف وسیعی از کاربردها، از موتورهای خودرو گرفته تا ماشین آلات صنعتی، یافت.

 

مبدل فشار (PRESSURE TRANSDUCER)

 

مبدل وسیله ای است که یک شکل از انرژی را به دیگری تبدیل می کند. در مورد مبدل های فشار، آنها فشار مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند. مبدل ها معمولاً در برنامه هایی استفاده می شوند که در آن خوانش فشار باید به یک سیستم کنترل یا دستگاه جمع آوری داده رله شود. آنها اغلب دقیق تر و دقیق تر از سنسورهای فشار به دلیل توانایی آنها در تبدیل فشار به سیگنال الکتریکی خطی هستند.

 

فرستنده فشار (PRESSURE TRANSMITTER)

فرستنده فشار دستگاهی است که نه تنها فشار را اندازه گیری می کند، بلکه سیگنال استاندارد شده ای را به یک سیستم کنترل یا واحد نمایشگر نیز تقویت و ارسال می کند. ترانسمیترها اغلب در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند که در آن خوانش فشار دقیق و قابل اعتماد ضروری است. آنها به ویژه در شرایطی مفید هستند که سنسور فشار یا مبدل در یک محیط دورافتاده یا خطرناک قرار دارد، زیرا فرستنده امکان انتقال سیگنال را در فواصل طولانی فراهم می کند.

به طور خلاصه، در حالی که سنسورهای فشار، مبدل‌ها و فرستنده‌ها همگی فشار را اندازه‌گیری می‌کنند، اما از نظر عملکرد و کاربرد متفاوت هستند. سنسورهای فشار خوانش فشار اولیه را ارائه می دهند، مبدل ها فشار را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند و فرستنده ها سیگنال های استاندارد شده را به سیستم های کنترلی تقویت و ارسال می کنند. انتخاب این که از کدام دستگاه استفاده شود به نیازهای خاص برنامه و سطح دقت و قابلیت اطمینان مورد نیاز برای نظارت بر فشار بستگی دارد.

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    معصومه بابایی
    24تیر
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی